Sidor

Leta i den här bloggen

söndag 21 november 2010

Undervattenslivräddning och chokladpudding.

Vilken dag det var på jobbet idag! Skitjobbig men urkul! Samtidigt som vi hade livräddningstema med flytvästar, livbojar och båtvett, så var en undervattensfotograf där och fotade dem som ville. Och nästan alla ville! Vilket bäddade för halvkaos större delen av tiden och totalt kaos resten av tiden...

Han fotade barnen tre åt gången, gjorde 3-4 dyk/barn och tog 2-3 bilder per dyk. Lägg då till att det är 10-12 barn i varje grupp, plus syskon och föräldrar!

Han tog även en serie foton på mig när jag simmade under vattnet. Mycket nyttigt att få känna på vad jag utsätter mina "offer" för när jag fotar. Jag kommer få bilderna om en vecka ungefär. Skäms jag inte ihjäl för dem, så kommer de synas här på bloggen...

Annars brukar jag tycka att just livräddningsdagen är en av höjdpunkterna på terminen! Vattenvett och säkerhet i och kring vatten är så otroligt viktigt! Det sker alldeles för många drunkningsolyckor i det här landet. Framförallt med tanke på att simkunnigheten är förhållandevis hög, trots neddragningar på simundervisningen i skolorna.

De allra flesta drunkningsolyckor sker mitt bland massa människor. Tvärtom vad många tror så är det väldigt svårt att se när någon är på väg att drunkna. Man förstår inte det själv förrän det nästintill är försent och då är det oftast bara sekunder kvar. Det är ytterst sällan som det går till så som man ser på tv, att offret viftar med armarna och skriker på hjälp. Oftast sker det tyst och stilla.

Därför är det ju jätteviktigt, både för barn och vuxna, att aldrig bada ensamma där man inte bottnar.

Och sen har vi detta med flytvästar! Det är högst individuellt hur bra en flytväst fungerar på ett visst barn. Det är ingen garanti att en flytväst fungerar på just ert barn, bara för att den har fått "bäst i test" eller att den fungerar på grannens barn. Man ska alltid testa en flytvästs funktion innan den används på allvar.

En fungerande flytväst (egentligen räddningsväst men det är ju det enda riktiga) ska vända ett barn från magläge till ryggläge på max 3 sekunder, hålla barnet i horisontellt läge och hålla huvudet väl ovanför vattenytan. Gör den inte det så gör den ju ingen nytta.

Sen ska ju helst föräldrarna också använda räddningsvästar. Sk seglarvästar har ju lika flytkraft på mage och rygg och saknar därför förmågan att vända rätt en person. Och dina barn har ju ingen större nytta av dig om du ligger avsvimmad med ansiktet ned i vattnet...

Oj, det blev nog lite mycket teori där men, som sagt, detta är så viktigt.

Efter middagen nu på kvällen så åt vi chokladpudding.


Molly har hittat en ny favorit!


Såå gott är det!


Theo gav också efterrätten ett starkt MVG!


Linnea och Labbe lät sig också väl smaka! Det var ju Linnea som hade lagat chokladpuddingen.

Sen vill jag krama och tacka min fantastiska lillebror och svägerska som ställde upp och barnaktade idag, med väldigt kort varsel. Linnea skulle ju varit barnvakt idag eftersom jag jobbade, Lisa hade sin 20 års fest (som slutade vid 12-snåret idag!) och Labbe har ju (som vanligt) jouren. Men hon får just nu så mycket biverkningar av medicinen, så hennes ben var bortdomnade igen nu i morse.

Då är det så skönt att det finns ett skyddsnät runt i kring en, när det gäller!

Just nu håller jag på att försöka få en mammig/trotsig/övertrött Molly att sova. Går väl sådär...
Published with Blogger-droid v1.6.2

2 kommentarer:

  1. Man kan aldrig få för mycket kunskap om livräddning enligt mig.

    Önskar dig en underbar vecka:)
    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Precis min åsikt!

    Detsamma önskar jag dig! :-)

    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...