Sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 16 november 2011

Badande systrar.

Lisa passade på att följa med till Mollys simskola i dag. Det gjorde hon ju ofta när hon bodde hemma och det har vi saknat allihop. Kameran fick ju självklart följa med och föreviga tilldragelsen.

Även för Molly så stod det livräddning på schemat men hon var betydligt mer positivt inställd till detta än vad hennes bror var i går. Men innan hon förstod vad det var som hände så höll hon nästintill på att få riktig panik när jag börjar att plocka på henne kläder ovanpå baddräkten. "Mamma, vi skulle bada? Vi skulle simma?" När jag förklarar för henne att vi ska bada men med kläderna på, tittar hon på mig med ett oerhört skeptiskt leende och utbrister: "Tokfia-mamma!"

Ännu mer skeptisk blir hon när jag säger till henne att ställa sig i duschen. Med kläderna på! Hon duschade försiktigt ena ärmen, kollade på mig så att det verkligen var rätt det hon gjorde. Jag fick nästan fösa in henne helt i duschen.

Och så förvånad hon blev efter att ha dykt i vattnet och kände hur tung och otymplig hon var med alla blöta, tunga kläder! Men bara hon hade vant sig så var det full fart, som vanligt. Dessutom var ju Lisa med och busade upp stämningen!

Inne på simskolan fick hon prova flytvästar. Det gör ju vi ganska ofta med hennes egen. Det är oerhört viktigt att man vänjer barnet vid att bada med flytväst, så att de får en "igenkänningssituation" om en olycka skulle inträffa så att de inte får panik. Det är ju det mycket av minisimskolan går ut på, att skapa trygghet och respekt för vattnet och att barnen, instinktivt, ska veta vad de ska göra om en krissituation uppkommer. De övar på att hålla fast, att alltid vända tillbaka, att ta sig fram för egen maskin mm. Så små barn som Molly kan inte hålla huvudet ovanför vattenytan pga dess storlek. Därför jobbar vi mycket med att lära dem att andas genom att vända över på rygg. Det är där vi är med Molly nu. Hon simmar långa sträckor själv men har inte helt fått kläm på detta med andningsvändningarna än, så jag får gå framför henne och vända på henne. Men det släpper nog vilken vecka som helst nu.

Efter simskolan passade jag och Lisa på att fylla på vitaminförråden lite genom ett besök i fusksolen. Såå skönt!

Sedan åkte vi till Backaplan med en djupt sovande Molly som inte ens märkte att vi var där, för att kolla in telefon och dator till Lisa. Hon har haft sin telefon i snart fyra år nu och den har varit på väg att ge sig länge nu. Datorn ska vi inte tala om och absolut inte grafikkortet i den! Och just den biten är ju, som de flest vet vid det här laget, något som Lisa är i stort behov av i sin utbildning och i sina jobb. Men vi har nog löst problemen och dessutom tror jag att jag vet vad jag ska ha för mobil!

Morgondagen är inget jag ser fram emot direkt. Först ska Lisa åka hem till sig och kommer inte hem igen förrän till jul! Sedan ska jag till tandläkaren för att, förhoppningsvis (?) få ett stift i min bråkande tand...

Äldsta och yngsta dottern på väg ut på promenad i höstsolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...