Sidor

Leta i den här bloggen

söndag 9 juni 2013

Det ÄR bra med kreativa barn, det ÄR bra med kreativa barn...

Det var två små ljuvliga ungar jag släppte ut på grönbete i morse. Glada och sammarbetsvilliga hade de varit hela morgonen. Frukosten slank ned snabbt, kläderna åkte på fortare än kvickt och tandborstningen gick av bara farten. Jag pysslade och fixade lite här hemma medan de var ute och lekte och så fick jag för mig att ta en titt på lekstugan för dörren stod öppen och jag hade ju städat där lite i går morse och jag blev lite orolig att något djur hade krupit in där och ställt till något.

Så här i efterhand hade jag nog föredragit ett litet djur. Någon (men absolut ingen alls...) hade hällt in halva sandlådan in i lekstugan. På golv och över möbler. Allt, precis allt var täckt med sand!

Nu hade de sysselsättning resten av dagen i alla fall! Vi är ganska noga med att man ska vara rädd om sina saker. De har själva fått vara med och bestämma vad lekstugan ska användas till och de ville ha den som ett hus där de till och med skulle kunna sova över i. Och det är ju inte helmysigt att bo i en sandlåda. De var så duktiga och sopade, torkade, skurade och diskade, så nu är det nästan helt rent igen. Jag ska försöka smyga mig ut sedan när de båda har somnat och torka av det sista.

Efter städningen var det ungarna som var skitiga istället, så de åkte in i duschen. Först gick Molly in och jag frågade om hon ville att jag skulle hjälpa henne men det skulle hon fixa själv. Theo gick också in efter ett tag och duschade ordentligt. När han var klar och bad om handduk, så frågade jag Molly om hon också var färdig. Jaadå, det var hon minsann, fick jag till svar men när jag kände på håret så känns det inte alls tvättat. Har du verkligen haft i balsam, frågar jag och får ett nekande svar. Har du använt schampo då? Nej men jag har tvättat det ändå, blir svaret då...

Hon har alltså stått i duschen i säkert 30 minuter, utan att ens ha börjat tvätta sig! Hon gillar att duscha men inte själva tvättbiten...

Till saken hör att jag hoppade in i duschen efter henne och mitt i schampot tar varmvattnet slut. Avsvalkande är ordet som snabbast poppar upp i huvudet på mig...

Ludvig klipper gräset två gånger per vecka han är här, måndag och söndag,  i utbyte mot ett Guldpass till Liseberg och i dag är det söndag. Gissa om han var mindre nöjd med sin lillasysters duschning efter en rejäl fajt med vår gräsmatta.

I morgon är det sista, riktiga skoldagen, på tisdag är det skolavslutning! Det här läsåret har verkligen bara svischat förbi! Sommarlov!? Redan!?

Nu ska de ju vara på skolan i två veckor till, till midsommar och för Theo är det ju dansläger nästa vecka, så för hans del är det bara denna veckan kvar. Plus att de faktiskt har studiedag på fredag!

Middagen fick bli en sallad på resterna från grillen i går, plus lite nya grönsaker. Himla gott blev det i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Hahah kallvattendusch är inte alltid så kul ;-)

    Bra att få lära sig städa bort när man själv stökat/smutsat ner :-)

    Vad duktig han är Ludvig & det är ju helt klart värt ett guldpass :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...